قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنعانی: وزارت حقوق بشر آمریکایی و صهیونیستی دو روی یک سکه‌اند پیش ثبت‌نام اینترنتی توزیع لاستیک به زودی آغاز می‌شود قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ در بازار امروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۴ بنگاه املاک از ابتدای سال در مشهد | در ادامه بازرسی‌ها ۲ بنگاه املاک پلمب شد آخرین خبر درباره طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در کمیسیون اجتماعی (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرار مالیاتی ۵۰ میلیاردی ۴ طلافروش در اردبیل آغاز مرحله جدید ثبت نام خودرو‌های وارداتی از امروز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول قیمت رئیس اتحادیه طلافروشان: با بستن مغازه‌ها هیچ کاری درست نمی‌شود ثبت موجودی طلا برای طلافروشان الزام نیست قیمت ارز‌های مبادله‌ای در بازار امروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سکه یک کانال عقب نشینی کرد | حباب سکه امروز چقدر است؟ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | هایما در آستانه ۲ میلیاردی شدن (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) با چقدر نقدینگی می‌توانیم در بولوار امام‌خمینی(ره) مشهد، خانه اجاره کنیم؟ اینفوگرافی | کدام استان‌ها رکورددار چک برگشتی هستند؟ آیا تابستان امسال با کمبود برق مواجهیم؟ آغاز فروش اقساطی شاسی بلند کرمان موتور از امروز + جزئیات (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سود عجیب خریداران رمزارز تلگرام! (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) استاندار خراسان رضوی: اتاق بازرگانی خاستگاه تصمیم‌سازی اقتصاد استان است پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | روند بازار طلا و سکه کاهشی است؟ پیش‌بینی بورس برای فردا دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | بی‌اعتنایی بازار سهام به اصلاحیه مالیاتی واریز ۸ میلیون تومان حج به حساب چه زائرانی بوده است؟ ریزش قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار امروز | کدام خودرو ۷۰میلیون تومان پایین آمد؟ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) زمان واریز مرحله سوم سود سهام‌عدالت مشخص شد | اعلام جزییات واریز سود سهام‌عدالت متوفیان ماجرای خرید و فروش کارتن‌ لوازم خانگی کره‌ای با قیمت‌های میلیونی چیست؟ قیمت شکر افزایش یافت (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بازار مسکن در تهران یک پله عقب نشست

  • کد خبر: ۲۰۲۸۲۷
  • ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
بازار مسکن در تهران یک پله عقب نشست
با توجه به تورم حدود ۴۵ درصد، ثبات قیمت مسکن بدان معناست که این بازار طی شش ماه اخیر ۲۲.۵ درصد از ارزش واقعی خود را از دست داده است.

به گزارش شهرآرانیوز، بازار مسکن، هفته اخیر را با رکود سپری کرد. در یک ماه اخیر نیز ۲.۲ درصد کاهش قیمت داشت. همزمان در بازار ارز، انتظارات کاهشی ایجاد شد که در افت بازار‌های مسکن و بورس تاثیرگذار بود. به نظر می‌رسد تحولات منطقه‌ای و برنامه بازارساز برای رساندن قیمت دلار به سطح کمتر از ۵۰ هزار تومان در آرامش قیمت در بازار‌های غیرمولد تاثیرگذار بوده است.

بازار مسکن از خرداد امسال با ثبات و حتی رشد منفی قیمت مواجه شده است. با توجه به تورم عمومی حدود ۴۵ درصد، ثبات قیمت در بازار مسکن بدان معناست که این بازار ۲۲.۵ درصد از ارزش واقعی خود را از دست داده است.

در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در تهران به ۷۴ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده که در مقایسه با نقطه اوج این بازار در خرداد امسال که قیمت ۷۸.۳ میلیون تومان بود ۵.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. بر این اساس قیمت واقعی مسکن در مقایسه با نرخ تورم حدود ۲۸ درصد افت کرده است.

به نظر می‌رسد به دلایلی همچون کاهش توان متقاضیان، ثبات نرخ ارز و رکود معاملات سرمایه‌گذاری، بازار مسکن دچار افت شده و کارشناسان زمان مشخصی برای خروج از رکود این بازار متصور نیستند. اما برخی معتقدند احتمالا این بازار پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی با رونق نسبی مواجه می‌شود.

کاهش ۵.۴ درصد قیمت‌های قطعی پس از آن ایجاد شد که نرخ‌های پیشنهادی ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافت و این امیدواری را ایجاد کرد که به تدریج حباب قیمت مسکن تخلیه شود. در حال حاضر قیمت دلاری مسکن به حدود ۱۵۰۰ دلار رسیده که فقط در اواخر دهه ۸۰ نرخی بالاتر از این رقم را به ثبت رسانده و هم‌اکنون در مقایسه با میانگین بلندمدت که در سطح ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار قرار داشته حدود ۵۰ درصد حباب دارد.

از طرف دیگر قیمت مسکن طی شش سال اخیر ۱۳۸۰ درصد رشد داشته که ۳۰۰ درصد بیش از رشد قیمت دلار بوده و این آمار نیز فرضه ثبات قیمت مسکن در میان‌مدت را تقویت می‌کند.

در حال حاضر حجم قابل توجهی فایل فروش در بازار مسکن شهر تهران وجود دارد که عمدتا با نرخ‌هایی به مراتب کمتر از اوایل سال جاری عرضه شده است؛ به طوری که در برخی مناطق جنوبی تهران می‌توان با مبالغی کمتر از ۲ میلیارد تومان صاحب خانه شد.

بازار مسکن در تهران یک پله عقب نشست

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->